dag 11 13-09-2014 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Rene Besten - WaarBenJij.nu dag 11 13-09-2014 - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Rene Besten - WaarBenJij.nu

dag 11 13-09-2014

Door: Rene

Blijf op de hoogte en volg Rene

13 September 2014 | Nepal, Kathmandu

Wekker om 7.45 en heerlijk even geen busrit maar om half negen met de bus naar het hindoetempelcomplex Pashupathinath aan de heilige Bagmathi-rivier ook hier vinden lijkverbrandingen plaats en blijven daar twee uur wat ook weer heel indrukwekkend is, in 2001 zijn hier ook de vermoorde koninklijke familie gecremeert, net als in India aan de Ganges maar toch weer anders met mensen die een priester opzoeken en daar een ritueel krijgen met blaadjes waar ze eten opdoen en soms geld en het in de rivier laten drijven maar een paar meter verder de kinderen het weer eruit halen om te kijken of er nog geld in zit? Bizar gezicht.
Dan lopend naar de boedistische stoepa Swayambunath door de straten van Kathmandu waar je de kraampjes met vlees en vliegen gewoon buiten ziet liggen en na een half uurtje lopen komen we daar aan en Adam koopt de kaartjes en kunnen we naar binnen,
Geweldig mooie stoepa met winkeltjes er omheen en krijgen twee uur de tijd om er door heen te lopen en iedereen gaat zijn eigen gang en komen we elkaar steeds weer tegen en weer wat mooie plaatjes geschoten van monnikken die je een soort van zegen geven, ook hebben Els Kitty en ik ons er aan gewaagd, hij vroeg naar onze naam en voor de rest geen flauw idee wat hij vertelde :-),en Els heeft zowaar een sjaal gekocht :-) na twee uur wat eigenlijk te kort is afgesproken op het dakterras en nog even wat drinken en eten maar dat duurde zolangdat ik het mee kreeg in een doggy bag en op naar de bus om naar het hotel te gaan.
S'middags vrije tijd ,sommige deden een stadswandeling door Kathmandu en wij gingen met kees (onze fijjenoorder ) ans,kitty,danielle,,wim en zijn vrouw naar de apentempel (Swayum Banath ) waar je via 300 trappen bij de tempel komt en een geweldig uitzicht hebt over Kathmandu, wij werden met de taxi boven aan af gezet en hoefde ze alleen maar naar beneden te lopen pfff gelukkig, waarom het de apentempel heet geen flauw idee, smorgens hadden we er meer gezien maar zal eens navragen, de stoepa was weer mooi en replika was er zat te koop.
Met de taxi weer terug en met danielle nog even door de winkel straten gebanjerd ,omkleden en met een groep naar een geweldig restaurant metsuper eten die Adam wederom had uitgekozen waar ze gewoon goede muziek hadden.
Terug in het hotel even chillen en weer even wat schrijven word het weer bedtijd en mogen we zowaar uitslapen en hoeven we pas om twaalf uur klaar te staan voor de vervolg reis naar Bhaktapur de meest sprookjesachtige plaats in Nepal omdat de hotelkamers pas later klaar staan, yes uitslapen tot negen uur en nog even de stad bezoeken.

Word vervolgd.

• 14 September 2014 - 22:51

Elly:

Hoi Rene,
    Ik weet nog dat de koninklijke familie omkwam, wat een drama was dat! Nog even op wiki een stoepa gekeken erg mooi en indrukwekkend. Els nog een echte zijde sjaal of was het een sari gekocht? Leuk dat Adam iedere keer van die leuke adresjes weet, gezellig. Veel plezier nog.